9 tips voor succesvol ondernemen in het MKB
Maar succesvol ondernemen gaat verder dan een goed idee alleen. In dit artikel zet ik daarom de belangrijkste tips op een rij die ik in mijn jarenlange ervaring als directeur van MKB-bedrijven heb geleerd.
1. Bepaal de lange termijn visie voor het bedrijf
Simon Sinek (management consultant en auteur van de bestseller ‘Start With Why’) roept ondernemers op om niet te denken vanuit Wat verkoop ik?, maar Waarom verkoop ik dit?. Het waarom van een bedrijf zou volgens hem de kern van elke onderneming moeten zijn: een kraakheldere missie en visie, waaruit het wat en hoe als vanzelf naar voren komt.
2. Bepaal lange en korte termijn doelstellingen
Wanneer de visie voor het bedrijf duidelijk is, wordt het tijd om praktische lange en korte termijn doelstellingen te bepalen. De lange termijn doelstellingen lijken soms erg ver weg, maar door ze op te delen in korte termijn doelstellingen ontstaat er een duidelijk plan.
Het wordt aangeraden om deze doelstellingen SMART te maken: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.
Een voorbeeld van een lange termijn doelstelling is:
In december 2019 bedient mijn bedrijf 30 klanten.
Een voorbeeld van een korte termijn doelstelling is:
Elke maand haalt mijn bedrijf twee nieuwe klanten binnen
Of: Elke week bezoek ik drie potentiële nieuwe klanten voor een verkoopgesprek
Tip: Lees ook mijn blogartikel waarin ik het strategisch ondernemingsplan beschrijf.
3. Structuur en discipline zijn noodzakelijk om goed te presteren
Nooit eerder hadden we zoveel afleiding om ons heen. Smartphones en social media leiden ons dagelijks af van onze werkzaamheden en onze privé tijd. 24 uur per dag zijn wij bereikbaar en worden wij geconfronteerd met de succesverhalen van anderen. Met zoveel afleidingen en prikkels is het voor de ondernemer behoorlijk moeilijk om zijn ingeslagen weg te vervolgen. Discipline is dan essentieel!
4. Bouw een goede organisatie om je heen
De volgende stap betekent vaak het loslaten van de operationele werkzaamheden, iets wat hem vaak moeilijk af gaat.
Inmiddels is hij volledig aangewezen op zijn organisatie en komt hij verder af te staan van het bedrijf. Het leiderschap voert nu de boventoon.
De klanten rekenen het bedrijf af op de kwaliteit van de organisatie en ook hier geldt dat de zwakste schakel de sterkte van het geheel bepaalt.
Een goede organisatie is daarom een van de bouwstenen van een succesvol MKB-bedrijf.
5. Investeer in het juiste aantal medewerkers met goede kwaliteiten
Wanneer er met een duidelijke visie wordt gewerkt en de doelstellingen helder zijn, kan op voorhand het aantal medewerkers worden voorzien in een bepaalde periode.
De kwaliteit van medewerkers is een lastig begrip. Niet wat betreft vakkennis en ervaring, dat over het algemeen kan worden ingeschat, maar of de medewerker past in de organisatie. Ieder bedrijf heeft immers een eigen cultuur waarbinnen de mensen moeten passen om dezelfde normen en waarden uit te dragen.
6. Voorkom de waan van de dag
Vastzitten in de waan van de dag is een struikelblok dat de visie van ondernemers vertroebelt. Succesvolle ondernemers zijn bezig met vervullen van hun missie en doelstellingen, niet met het blussen van elk brandje dat op hun pad komt.
7. Neem (af en toe) afstand van het bedrijf
Maar dikwijls slaat dit door en betaalt de ondernemer een hoge prijs: overspannenheid, ziekte, ontevredenheid, ruzies thuis etc.
Het is daarom aan te raden om met enige regelmaat afstand te nemen van het bedrijf. Vrij nemen, vakantie nemen, ontspannen, wandelen, enzovoort. Tijd voor reflectie. Tijd om na te denken en het lichaam te resetten. Door afstand te nemen, verdient u misschien meer dan met alleen maar werken.
8. Plezier in het ondernemerschap houden
Ondernemers moeten plezier houden in het ondernemerschap om maximaal te presteren. Zorg voor een duidelijke focus en laat je niet afleiden op de weg naar succes.
9. Zorg voor een klankbord
De ondernemer heeft een klankbord nodig waar hij mee kan sparren. Iemand die hem de spiegel voor kan houden en waar hij zijn zorgen mee kan delen. Het helpt hem om op een frisse manier naar zijn bedrijf te kijken en de problemen op te lossen. Een ondernemerscoach kan hier een belangrijke bijdrage leveren.
Meer lezen
De 7 essentiële onderdelen van het strategisch ondernemingsplan
Tijdens het opstellen van het strategisch ondernemingsplan wordt de ondernemer met alle facetten van zijn of haar bedrijf geconfronteerd en moeten er duidelijke beslissingen genomen worden. Het resultaat is een uitvoerbaar plan waar de ondernemer de komende jaren op kan vertrouwen.
Personeel aannemen? Let op deze 7 valkuilen!
De Nederlandse economie groeit gestaag door en daar profiteren bijna alle bedrijven van. Er ontstaan daarbij grote personeelstekorten in diverse branches. Heeft jouw bedrijf het ook erg druk en wil je personeel aannemen? Lees dan eerst dit artikel zodat je je bewust bent van de risico’s.
Hoe voorkom je dat de waan van de dag regeert?
Wanneer de waan van de dag regeert, verlies je als ondernemer de focus die nodig is om je bedrijf verder te ontwikkelen. In dit artikel leg ik uit wat de waan van de dag is, welke gevolgen het heeft en hoe je het kan voorkomen.